کد خبر: ۵۹۶۳
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

کوچه‌باغ یک‌قِرانی

کوچه شهید شیرودی ۱۲ بین قدیمی‌ها به کوچه‌باغ یک‌قرانی معروف بوده است و روزی‌روزگاری زن‌ها برای شستن لباس در نهر کنار باغ، یک‌قِران به صاحب باغ پرداخت می‌کردند.

کوچه‌های قدیمی جزو غنیمت‌های با‌ارزش هر محله هستند؛ به‌ویژه گذر‌هایی که به گفته مو‌سپید‌های محله، صد‌سالگی‌شان را پشت سر گذاشته‌اند و زمانی به کاروان‌سرا و نهر پر‌آب و باغ‌های میوه‌اش معروف بوده‌اند. اما حالا از شلوغی و همهمه آن روزهایشان خبری نیست.

یکی از این گذر‌های خاطره‌ساز، کوچه شهید شیرودی ۱۲ (شهید مهدی ناصری) است که هنوز هم رد پای باغ‌های سرسبز گذشته با درخت‌های تنومند توت و انگور در آن به چشم می‌خورد. سطح این معبر، شیب‌دار و پایین‌تر از خیابان اصلی است. این کوچه بین قدیمی‌ها به کوچه‌باغ یک‌قرانی معروف بوده است و روزی‌روزگاری زن‌ها برای شستن لباس در نهر کنار باغ، یک‌قِران به صاحب باغ پرداخت می‌کردند.

کوچه‌باغ یک‌قِرانی

مسجد کوچک بنی‌فاطمه (س) یادگار شصت‌ساله‌ای در این کوچه است که سیدحیدر سادات باغ‌دار، کلنگ ساخت آن را بر زمین زده است.

کوچه‌باغ یک‌قِرانی

مسجد و حسینیه حضرت زینب (س)، موقوفه مرحومه فاطمه‌بیگم حنایی‌یزدی، در ابتدای این گذر قرار دارد و در دهه اول محرم، مکان مهمی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی اهالی است.

کوچه‌باغ یک‌قِرانی

سالن ورزشی شهیدشیرودی را سال ۱۳۷۷ شهرداری مشهد ساخت. این روز‌ها این مجموعه، پایگاه ورزش صبحگاهی بانوان و آقایان محله است.

کوچه‌باغ یک‌قِرانی

از گرمابه قدیمی میانه کوچه فقط یک سردر رنگ‌ورورفته باقی مانده است و فضایی متروکه. ساکنان محله از سرنوشت مالک آن خبر ندارند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44